Agenție Marketing Business Art

marketing-neetic

Când marketingul nu respectă clientul

De-a lungul timpului, marketingul a fost definit în multe feluri, însă în accepțiunea generală, marketingul reprezintă știința și arta de a convinge clienții să cumpere. CUM sunt convinși clienții, însă? Este o întreagă poveste.

Modalitățile, deși multiple, din punctul de vedere al atitudinii față de client, pot fi doar de două feluri: etice sau neetice. Variantele de promovare etice însă respectă consumatorul și spațiul personal al acestuia. Variantele de promovare neetice trădează un marketing agresiv sau înșelător (depinde de situație), care, din păcate, este folosit pe scară tot mai largă. 

Paradoxal, în unele cazuri, legea și etica sunt două lucruri diferite. De ce spun asta? Pentru că există metode, care, deși sunt legale, nu sunt etice. E perfect legal să promiți ceva cu litere mari, iar apoi, cu litere mici, să prezinți și condițiile în care respectiva ofertă este valabilă. Întrebarea ar fi: este și etic?

Speță

Firma X promite:
1. Audiogramă GRATUITĂ
2. Trei seturi de baterii GRATUIT
3. Tester pentru baterii GRATUIT
Pe scurt: super ofertă! Dar stai, iată și un asterisc. Ne trimite în subsolul afișului. Înainte de a citi mențiunea de acolo (scrisă cu litere minuscule), mă gândesc că e vreo condiție. Nu, nu e una. Sunt patru:

  1. Oferta este limitată în timp (e și normal să fie așa, de aceea e ofertă)
    2. Oferta este limitată de stoc
    3. Este obligatorie achiziționarea a două aparate auditive (nu unul, ci două)

și… punctul 4 – cireașa de pe tort:

  1. Oferta „se supune unor termene și condiții”. Întreb: cele de mai sus ce au fost? Nu „termene și condiții”? Presupun că dacă, totuși, sunteți interesați, veți intra în magazin, unde „povestea” va continua. Posibil să descoperiți că nu e vreun avantaj deosebit să beneficiați de ofertă sau că e aproape imposibil să beneficiați de ea.
marketing-neetic
marketing-neetic

Proprietarii firmei de mai sus, dacă își recunosc afișul aici, nu ar trebui să se simtă jenați, pentru că se află într-o companie „selectă”. Aceeași situație, însă sub altă formă, o întâlnim și în cazul unor bănci, care promovează cu litere de o șchioapă dobânzi tentante și „uită” să menționeze comisioanele pe care le ascund în contracte interminabile, pentru a determina indirect clienții să nu le citească de la un capăt la celalalt, înainte de a le semna. Sau în cazul companiilor de telefonie, care oferă telefoane sau tablete gratuite la anumite abonamente (până când ajungi să plătești device-urile respective cu vârf și îndesat). Sau în cazul magazinelor care cresc prețurile cu una-două săptămâni înainte de a face reduceri. Sau în cazul firmelor producătoare de cosmetice care menționează pe etichete: „Fără parabeni” (și mulți înțeleg prin aceasta: „Fără conservanți”), deși produsele conțin conservanți, însă alți conservanți, nu parabeni (care ÎNCĂ nu s-au dovedit la fel de nocivi ca parabenii).

Deși acest tip de marketing poate crește vânzările pe termen scurt, dacă sunteți antreprenori, rezistați tentației de a recurge la aceste variante. Reputația firmei va avea de suferit pe termen lung din cauza faptului că un client poate fi păcălit doar o dată, iar în urma acestei întâmplări, clientul le va povesti prietenilor și colegilor săi experiența avută.

Fiti corecți și transparenți și în promovare, iar rezultatele nu vor întârzia să apară. În plus, vă veți construi o imagine bună, veți fi credibili și cu adevărat profesioniști. Nu folosiți scurtături de genul celor de mai sus și veți câstiga respectul și încrederea clienților. Imediat după aceea, veți câștiga și banii lor. Și nu puțini, pentru că veți deveni prima lor opțiune ori de câte ori vor avea nevoie de produsele sau serviciile pe care le oferiți.

P.S.: După cum știți, încep ofertele de Paști. Deschideți ochii și ciuliți urechile. Altfel, s-ar putea să deveniți nu clienții, ci victimele cuiva. Pe curând!

Te gândești la o colaborare de marketing?
Pentru a vedea cu ce te putem ajuta și cum am dezvoltat alte proiecte de care ne-am ocupat la Business Art

Business Art este o agentie de marketing din Sibiu, care din 2015, a desfasurat proiecte de branding, marketing, PR si advertising in domenii diverse: media, educație, IT, mobilier, medicină, restaurante, delivery, organizare evenimente, fashion, turism sau construcții.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Agenție Marketing Business Art