Agenție Marketing Business Art

brandul

Personalitatea unui brand

„Domnule Brand, îmi pare bine să vă cunosc!” ‒ Poate părea un nonsens, însă nu e chiar așa. Astăzi, vreau să vă spun câteva lucruri despre personalitatea brandurilor, pentru că da, brandurile au personalitate.

Însă, pentru început, ce este un brand? Un brand se referă la o acumulare de asocieri funcționale și emoționale – cu alte cuvinte, e mai mult decât un logo sau o marcă – și reprezintă așteptările unui cumpărător față de produsul pe care îl achiziționează.

Personalitatea unui brand se referă la un set de caracteristici umane atribuite unui brand. Iar din acest punct de vedere, brandul poate fi privit ca o persoană. Prin urmare, atunci când încercăm să îl descriem, luăm în considerare caracteristici demografice (gen, vârstă, clasă socială) și astfel, vorbim despre branduri feminine sau masculine (Dove versus Gillette), demodate sau moderne (Cristal versus Colgate) etc. 

Brandul și tipurile de personalitate

Putem încadra brandul în unul dintre cele 5 tipuri de personalitate, definite de Aaker (the ”Big Five”), în ceea ce privește clasificarea brandurilor:

Aaker-The-Big-Five

Brandul și tipurile de consumatori

Un brand poate fi asociat și cu anumite valori și cu un anumit stil de viață (activități, interese, opinii). Spre exemplu, sunt persoane care urmăresc, în special, distracția, altele care urmăresc realizarea profesională și altele pentru care familia reprezintă totul. În același fel, un brand care are o anumită personalitate este asociat cu anumite valori și atrage, în special, persoane cu valori similare (o persoană timidă, un „șoarece de bibliotecă” nu și-ar achiziționa niciodată un Ferrari roșu, decapotabil, care ar atrage multe priviri, pentru simplul motiv că nu s-ar simți bine să îl conducă, nu i s-ar potrivi, nu ar avea nevoie de așa ceva). Astfel, specialistii de marketing încearcă să proiecteze anumite personalități ale brandurilor, care se potrivesc anumitor tipuri de consumatori. Important este ca personalitatea „creată” pentru un brand să nu mintă și nu creeaze așteptări false. În momentul în care brandul oferă exact ceea ce promite, toată lumea e mulțumită. Nu se întâmplă decât ca persoana potrivită să își găsească produsul potrivit, care îi aduce satisfacție și plus valoare în nenumărate forme. Oricum, spuneam că percepția consumatorilor este cea care are ultimul cuvânt, iar un brand inconsistent nu poate rezista pe piață. De aceea, este nevoie de autenticitate, transparență și o strategie de brand care să susțină un ton și o identitate vizuală unitare în promovare.

De multe ori, personalitatea de brand este singura diferență între două produse similare din punct de vedere tehnologic și reprezintă unica modalitate de diferențiere față de concurență.

Poate recunoaștem chiar situațiile în care dezvoltăm un oarecare atașament pentru un anumit brand. Simțim că ne reprezintă, că devine chiar „un prieten” de care cu greu ne despățim în favoarea unui brand tocmai lansat pe piață. Brandurile mari, puternice sunt așa, și rămân așa, pentru că dezvoltă tocmai acest tip de atașament, de loialitate.

Pentru a concluziona, aș parafraza zicala: „Spune-mi cu cine te însoțești, ca să îți spun cine ești” astfel: „Spune-mi ce branduri folosești, ca să îti spun cine ești”. 🙂

Te gândești la o colaborare de marketing?
Pentru a vedea cu ce te putem ajuta și cum am dezvoltat alte proiecte de care ne-am ocupat la Business Art

Business Art este o agentie de marketing din Sibiu, care din 2015, a desfasurat proiecte de branding, marketing, PR si advertising in domenii diverse: media, educație, IT, mobilier, medicină, restaurante, delivery, organizare evenimente, fashion, turism sau construcții.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Agenție Marketing Business Art