LOIALITATEA FAȚĂ DE BRAND, ASTĂZI: „Te iubesc până apare ceva mai bun.”

Cât de loiali mai suntem în ziua de astăzi față de un brand? Răspunsul? Tot mai puțin. Care sunt cauzele și  implicațiile acestui fapt în viețile noastre și care sunt consecințele pentru producători sau prestatori de servicii? Răspund acestor întrebări în articolul de mai jos și aștept cu drag și opiniile voastre în comentarii.

Loialitatea față de branduri în ultimii 70 de ani

Înainte de anii ’50, era suficient să ieși pe piață cu un produs bun pentru a avea succes. Ulterior, produsele de același fel s-au înmulțit, iar calitatea nu mai era suficientă pentru a determina achiziția produsului. Așa a apărut marketingul. Dintr-o nevoie de diferențiere. Resorturile folosite pentru a convinge au devenit ambalajele branduite, reclamele și reducerile. Prin anii ’80 însă, nici acestea nu mai erau suficiente și asistăm la apariția programelor de loializare: „cumperi de zece ori de la noi, iar a unsprezecea oară, îți oferim produsul/serviciul gratis”. Dar pentru că majoritatea firmelor au început să ofere astfel de programe, în timp, măsurile de acest gen și-au pierdut considerabil din eficiență.

În zilele noastre, studiile spun că un adult este expus la aproximativ 360 de reclame pe zi, iar acest fapt a contribuit, pe lângă alte cauze, la o „diluare” a loialității față de branduri, în ciuda programelor de loializare.

Loialitatea încă există

Cu toate acestea, există însă branduri față de care consumatorii sunt încă foarte loiali. Putem vorbi aici de Google sau Apple. Ultimul se poate lauda că aceleași zone ale creierului care sunt activate atunci când oamenii se gândesc la religie sunt activate și atunci când oamenii se gândesc la Apple (cu toate că modul în care au realizat acest lucru îmi ridică mari semne de întrebare). În plus, trei din cinci utilizatori de iPhone recunosc că pentru ei, pur și simplu, nu există alte variante. Vorbim aici, în special, despre generația milenară care prezintă cel mai mare grad de loialitate față de brandurile de telefoane mobile și brandurile de haine.

Prin urmare, în rândul tinerilor de astăzi, se poate vorbi încă de dragoste pentru un brand, însă în cele mai multe cazuri, aceasta are punctele ei slabe și e foarte condiționată:

  • dacă situația financiară a consumatorului se schimbă,
  • dacă brandul crește prețurile,
  • dacă o persoană apropiată îi recomandă alt brand,
  • dacă se lansează un brand mai tentant
  • sau dacă brandul cu pricina adoptă tehnici de business neetice.

Și totuși… de ce loialitatea față de branduri scade?

Specialiștii identifică trei cauze majore în tot mai facila îndepărtare a unui consumator față de un brand:

  • Așteptările tot mai mari – doar în ultimul an, așteptările față de branduri au crescut cu 23%, în timp ce brandurile au realizat o îmbunătățire a produselor/serviciilor lor de doar 4%.
  • Promovarea în exces – deși unii s-ar aștepta să dea rezultate, doar 13% dintre clienții loiali unui brand au o relație cu acesta datorită unor interacțiuni frecvente cu brandul.
  • Existența mai multor opțiuni – înainte de a achiziționa produse mai scumpe, consumatorii le compară (online și in-store) cu alte produse de același gen pentru a face cea mai bună alegere.

Unde duc toate acestea?

Reducerea atașamentului pe termen lung față de branduri are drept consecință încurajarea unei concurențe sănătoase, în contextul în care produsele care nu corespund cerințelor consumatorilor dispar, iar celelalte vor căuta tot mai mult să răspundă așteptărilor prin îmbunătățire continuă și eficientizare.

În același timp, brandurile vor deveni tot mai atente la ceea ce își dorește piața lor țintă prin colectarea de date cât mai detaliate și mai personale, statistici etc. Lucru bun. Însă doar brandurile puternice, bine construite, vor reusi să reziste în această cursă continuă dictată de capriciile consumatorilor. Așadar, atunci când construiești un brand pentru afacerea ta, nu o fă la întâmplare!

 

You may also like

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *